Byten och återköp

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.

Mejla oss på info@gynningdesign.se eller ring 076-127 69 76. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) b) ditt namn och kontaktuppgifter c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

Gynning Design AB kommer då att bekräfta returen och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Ni har 14 dagar på er att returnera varan från det att meddelandet om ånger har skickats. Ni har dock ovillkorlig ångerrätt och behöver inte invänta vårt besked. Vi rekommenderar att returen sker med DHL. Kunden står för returkostnad enligt fraktarens frakttabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Ni kan gärna använda Konsumentverkets ångerblankett, den hittar ni här:ångerblankett . Det går dock lika bra att skriva informationen enligt ovan på en papperslapp.

Returadress
Gynning Design AB
Verkstadsgatan 10
856 33 Sundsvall

Återbetalning

Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför Klarna pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar de retursumman på ditt kort.

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 149 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger normalt hos DHL-ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten. Att göra en reklamation innebär att du kontaktar oss och berättar att du inte är nöjd med en vara som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. En reklamationsprocess är oftast väldigt enkel, men kan även vara komplicerad, ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig på bästa sätt.

Tänk på det här

För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid. Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet. Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den.

Dina rättigheter

Om det visar sig vara ett ursprungligt fel så kan du i första hand få varan reparerad, i andra hand få en likvärdig vara alternativt avdrag på priset och i sista hand få häva köpet. Vi har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.

Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid.

Det är alltid du som måste kunna visa att varan faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. Vi tar endast emot reklamationer på vara som är köpt i denna webb-butik (gynningdesign.se).

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/

Box 174, 10123 Stockholm